MITOP (musikk i teori og praksis) er en læringsmetode som integrerer utøvende og teoretiske fag på en måte som gir gjensidig forståelse mellom fagene. MITOP gir elevene en følelse av at musikkfagene henger sammen og beriker hverandre. Målet er å skape selvstendige, ressursterke musikere med effektive strategier og gode verktøy.
I MITOP vil elevene jobbe med musikken fra mange ulike vinkler. Det legges vekt på multimodal læring der stoff innlæres auditivt, visuelt, kognitivt og taktilt gjennom taktering, solfege, sang og spill på hovedinstrument og piano. Metoden hjelper også elevene med å finne stimulerende rammer for egen kreativ utfoldelse innen komposisjon og improvisasjon.
Over tid vil MITOP kunne gi elevene en selvstendig evne til å ta med seg kunnskap og bevissthet inn i ulike utøvende og skapende prosesser, noe som vil kunne frigjøre tid og overskudd til øving og annen skapende aktivitet.